ملکه زنبور

از ملکه ی زنبور عسل چه می دانید؟

ملکه زنبور عسل

ملکه زنبور عسل

 

یکی از موجودات خارق العاده در طبیعت زنبورها هستند. همه ی ما زنبورها را از نزدیک دیده ایم اما ملکه زنبور عسل را خیر! بنابراین خیلی از افراد از شیوه ی زندگی این موجود آگاه نیستند.


ملکه ی زنبور عسل وظیفه ی مدیریت کندو و افزایش تعداد زنبور های عسل را بر عهده دارد. بنابراین از بین رفتن یک ملکه می تواند موجب نابودی کل کندو شود. به همین خاطر زنبورهای عسل به خوبی و با وسواس بیشتر از ملکه خود محافظت می کنند.


ما در این مقاله قصد داریم ویژگی های ملکه زنبور را بیان کنیم و به توضیح شیوه رفتار و زندگی این موجود بپردازیم. با ما همراه باشید و این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

 

شما می توانید جهت مشاهده لیست قیمت و محصولات برند تولیدی تخصصی زندو اینجا کلیک کنید.

 

 

ویژگی های ظاهری ملکه زنبور عسل:

از آنجایی که ظاهر یک ملکه زنبور عسل با سایر زنبور های داخل کندو متفاوت است؛ به راحتی می توانید آن را شناسایی کنید. ملکه ی زنبور عسل کمی بزرگ تر از سایر زنبور ها می باشد. همچنین قد بال های زنبور ملکه نسبت به اندامشان کوتاه تر می باشد.


ملکه زنبور عسل نیش خمیده ای دارد که بر روی سطح آن دندانه هایی برای از بین بردن ملکه های رقیب قرار دارد. سرعت حرکت ملکه بسیار کند و آرام است اما در مواقعی نیز می تواند با سرعت بیشتری حرکت کند.

 

هنگامی که ملکه آماده تخم گذاری باشد توسط تعدادی از زنبورهای کارگر که هنوز سایر وظایف آنها کشف نشده است همراهی می شود.

 

 

وظایف ملکه زنبور عسل در کندو:

به طور کلی وظیفه مدیریت در کندو و افزایش تعداد زنبور های عسل در کندو به عهده ملکه زنبور عسل می باشد. انجام هر دو این وظایف برای حفظ کندو ضروری است. در ادامه به توضیح هر یک از وظایف ملکه در کندو می پردازیم.

 

 

تولید مثل:

اصلی ترین وظیفه ملکه در کندو جفت گیری و تخم گذاری برای افزایش تعداد زنبور های عسل در کندو می باشد. ملکه تنها یک بار در طول عمر خود جفت گیری انجام می دهد و برای انجام آن از کندو خارج می شود.


فصل های بهار و تابستان برای تخم گذاری ملکه مناسب می باشد. ملکه در طول روز می تواند تا ۲۰۰۰ تخم نیز بگذارد. میانگین تخم گذاری ملکه در طول سال ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تخم می باشد و این مقدار ممکن است به یک میلیون نیز برسد.

 

 

مدیریت کندو:

زنبور ملکه با ترشح ماده ای تحت عنوان فرومون یا جوهر ملکه می تواند تمامی زنبورها و اعمال درون کندو را مدیریت کند. به طوری که اگر حتی یک روز ملکه درون کندو حضور نداشته باشد، اعمال کندو دچار اختلال می شود.

 

 

زمان خارج شدن ملکه از کندو:

ملکه به دلیل دو وظیفه ی مهمی که دارد، همواره داخل کندو حضور دارد اما در برخی حالت ها ممکن است از کندو خارج شود. در ادامه این حالت ها را توضیح می دهیم.

 

-مواقعی که زنبورهای درون کندو دچار بیماری شده باشند.
-مواقعی که کندو دیگر جایی برای رشد نوزادان جدید و تخم ریزی ملکه را نداشته باشد.
-مواقعی که قصد انجام جفت گیری دارد. (یک بار در طول عمر ملکه اتفاق می افتد)

 

 

زمان جایگزین شدن ملکه:

در برخی موارد ممکن است زنبور های کارگر ملکه دیگری را جایگزین ملکه خود کنند. این اتفاق به تشخیص زنبورهای کارگر انجام می شود و دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

 

 

مرگ ملکه:

اصلی ترین دلیل زنبورها برای گرفتن ملکه جدید، مرگ ملکه آن ها می باشد. زیرا با مرگ ملکه، کندو نیز به سوی نابودی می رود. پس آنها به ملکه ای جدید برای مدیریت کندو احتیاج دارند.

 

 

عملکرد نامناسب ملکه:

در برخی موارد ملکه زنبور عسل عملکرد کندی دارد و این موضوع ممکن است به دلیل پیر شدن و یا بیمار شدن ملکه اتفاق بیفتد. در این مواقع زنبور های کارگر با جایگزین کردن ملکه ی جدید کندوی خود را از نابودی نجات می دهند.

 

 

تخم ریزی زیاد:

گاهی نیز به دلیل تخم ریزی زیاد ملکه، کندو فضای کافی برای نوزادان جدید ندارد. در این مواقع زنبور های کارگر، زنبور ملکه را به کندو دیگری منتقل می کنند. (این اتفاق ممکن است بسیار کم پیش بیاید.)

 

 

کیفیت، هدیه زندو به شماست!

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *