زنبور عسل

درباره وظایف زنبور کارگر چه می دانید؟!

وظایف زنبور کارگر

وظایف زنبور کارگر

 

زنبور های عسل درون کندو زندگی اجتماعی بسیار جالب و البته مفیدی دارند. بسیاری از محققان از این همه نظم و هماهنگی این موجودات حیرت زده اند. زنبور کارگر نوع خاصی از زنبور های عسل می باشد که وظایف مهم و متعددی را در ایجاد و ساخت عسل ایفا می کند.


ما در این مقاله قصد داریم صرفا به معرفی زنبور کارگر و وظایفی که این زنبور درون کندو بر عهده دارد به بحث و بررسی بپردازیم.

 

 

شما می توانید جهت مشاهده محصولات و اطلاع از لیست قیمت های مجموعه تولیدی و تخصصی عسل زندو اینجا کلیک کنید.

 

 

معرفی زنبور کارگر:

زنبور های عسل درون کندو به ۳ نوع تقسیم می شوند. زنبور ملکه، زنبور نر و زنبور کارگر! اکثر وظایف مهم و ضروری درون کندو را زنبور کارگر انجام می دهد. البته وظایف زنبور ملکه و زنبور نر نیز مهم و ضروری است. اما آن ها غالبا وظایف مربوط به مدیریت جامعه و افزایش تعداد جمعیت و تولید مثل را بر عهده دارند.

 

این زنبور ها ماده هستند و بدنی به طول ۹ میلی متر دارند. در یک کندو حدود ۷۰ هزار زنبور کارگر وجود دارد. یعنی چیزی حدود ۹۸ درصد از جمعیت یک کندو! عمر زنبور های کارگر در فصل تابستان ۲ ماه و در فصل زمستان حدود ۵ ماه می باشد.

 

زنبور های کارگر دارای اندام نیش هستند و می توانند هنگام مواجهه با خطر از آن استفاده کنند و از خود دفاع کنند. زنبور های کارگر تمامی امور مربوط به تولید عسل را انجام می دهند. که در ادامه به معرفی بخشی از وظایف این زنبور ها می پردازیم.

 

 

وظایف زنبور کارگر:

وظایف زنبور کارگر بر اساس سن آن ها تعیین می شود. به عبارت دیگر زنبور های کارگر در هر بازه زمانی از عمر خود وظایف خاصی را بر عهده دارند. در ادامه این بخش به معرفی هر بازه سنی در زنبور کارگر و وظایفی که بر عهده دارد می پردازیم.

 

 

بازه ی ۱ تا ۳ روز:

هنگامی که یک لارو زنبور به یک زنبور کارگر کامل تبدیل شود وارد دوره سنی ۱ تا ۳ روز می شود. در این بازه زنبور عسل اولین وظایف زندگی خود را آغاز می کند.


اولین وظیفه ای که به زنبور های کارگر در این سن سپرده می شود، وظیفه تمیز کردن سلول های ۶ ضلعی کندو می باشد. این وظیفه به آن ها سپرده می شود تا بدانند باید در این زندگی همواره تلاش کنند.

 

 

بازه ی ۳ تا ۶ روز:

پس از انجام وظایف مربوط به تمیز کاری سلول ها، زنبور های کارگر باید وظیفه جدید خود را تحویل بگیرند و انجام دهند. دومین وظیفه ای که بر عهده آن هاست تغذیه لارو های پیر می باشد. زنبور های کارگر علاوه بر مواظبت از این لارو ها باید تغذیه آن ها را نیز انجام دهند. او باید با استفاده از عسل و گرده گل تغذیه آن ها را انجام دهد.

 

 

بازه ی ۶ تا ۱۲ روز:

از این سن به بعد زنبور های کارگر وظایف مهم تری را بر عهده می گیرند. آن ها در این سن باید به تولید ژل رویال بپردازند و تغذیه زنبور ملکه را با آن انجام دهند. در صورتی که زنبور های کارگر نتوانند در هر بازه سنی وظایف خود را به درستی انجام دهند، ممکن است کل جامعه زنبور ها را به خطر بیندازند.

 

 

بازه ی ۱۳ تا ۲۰ روز:

در این دوره از سن یک زنبور کارگر، وظایف گوناگونی برای او تعریف می شود از جمله این وظایف می توان به موم بافی، ضد عفونی کردن و نگهبانی اشاره کرد.


در این سن زنبور های کارگر وظیفه ساخت سلول های ۶ ضلعی کندو را بر عهده دارند. همچنین آن ها وظایف ضد عفونی کردن و نظافت کندو را نیز انجام می دهند. یکی دیگر از وظایفی که در این سن بر عهده آن ها است نگهبانی از کندو و جامعه زنبور های درون کندو می باشد.

 

 

بازه ی ۲۱ روز تا انتهای عمر:

در این بازه ی زمانی اصطلاحا گفته می شود یک زنبور کارگر به بلوغ رسیده است. به این معنا که رشد آن دیگر کامل شده است بنابراین باید وظایف مهم تر و ضروری تری را انجام دهد. از جمله این وظایف می توان به موارد درج شده در زیر اشاره کرد:

 

  • – جمع کردن آب

 

  • – جمع کردن گرده گل و شهد

 

  • تبدیل شهد گل به عسل

 

  • – جمع کردن گرده گل

 

  • – جمع کردن بره موم

 

 

 

 

کیفیت، هدیه زندو به شماست!

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *