زنبور عسل, زهر زنبور عسل

آیا مرگ زنبور عسل پس از نیش زدن، حقیقت دارد؟!

نیش زدن و مرگ زنبور عسل

نیش زدن و مرگ زنبور عسل

 

زنبور ها نیز مانند سایر حشرات و موجودات روی کره زمین روش هایی برای دفاع از خود دارند. معمولا هنگامی که احساس خطر می کنند به فکر دفاع از خود می افتد. یکی از شیوه های دفاع از خود در زنبور ها نیش زدن می باشد. اما آیا ممکن است نیش زدن موجب مرگ زنبور عسل شود؟!

 

برای انجام این حرکت، اندامی در بدن آن ها تحت عنوان نیش زنبور تعبیه شده است. در ۲ نوع از زنبور عسل این نیش فاقد زهر است اما نوع دیگر زنبور عسل نیش حاوی زهر می باشد. با وارد شدن این نیش به بدن طعمه می تواند به راحتی آن را از خود دور کرده و خود را نجات دهد.

 

پس از این مرحله، افسانه ای وجود دارد که می گوید، هنگامی که زنبور عسل طعمه مورد نظر خود را نیش می زند میمیرد! امروز در این مقاله قصد داریم صحت این افسانه قدیمی را بررسی کنیم.

 

 

شما می توانید جهت مشاهده محصولات برند تولیدی و تخصصی زندو و اطلاع از لیست قیمت محصولات اینجا کلیک کنید.

 

 

همه چیز درباره نیش زنبور عسل:

همانطور که به اختصار در ابتدای مقاله درباره نیش زنبور عسل توضیح دادیم، این حشره به وسیله اندامی تحت عنوان نیش، از خود دفاع می کند. در شرایطی که زنبور عسل احساس تهدید و خطر کند این اندام که در بخش تحتانی و شکمی بدن اون قرار گرفته است بیرون می آید.


زنبور عسل با وارد کردن نیش خود به درون بدن طعمه قسمتی از زهر خود را به بدن او وارد می کند. در این مرحله طعمه دست از حمله برمیدارد و زنبور عسل فرصتی برای نجات خود می یابد. این خلاصه ای از روش دفاع زنبور عسل از خود می باشد.


زهر زنبور عسل در هر موجودی با توجه به سیستم ایمنی بدن طعمه موجب واکنش های متفاوتی در بدن او می شود. برخی جانوران می میرند. و در انسان ها برخی ها تنها دچار التهاب در ناحیه گزیده شده می شوند.


اما برخی دیگر از انسان ها در صورتی که به زهر زنبور عسل حساسیت داشته باشند علائم شدید تری نشان می دهند و حتی ممکن است این عمل موجب مرگ آن ها شود.

 

 

انواع زنبور و نیش در آن ها:

اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله، به این موضوع اشاره کردیم و گفتیم همه ی زنبور ها زهر ندارند. اما اندام نیش در تمامی انواع زنبور عسل تعبیه شده است. زیرا از آن در اموری مانند جمع آوری گرده ها و … نیز بهره می برند.


به طور کلی می توان زنبور های عسل را در ۳ دسته معرفی کرد. زنبور ملکه، زنبور نر و زنبور های کارگر. دو دسته اول وظایف مربوط به افزایش جمعیت و کنترل کندو و خانواده خود را بر عهده دارند. پس این زنبور ها دارای اندامی تحت عنوان نیش می باشند اما توانایی نیش زدن در آن ها وجود ندارد.


گفته می شود تنها زنبور های کارگر هستند که غده هایی مرسوم به زهر زنبور عسل در بخش تحتانی بدن آن ها تعبیه شده است.

 

 

علت مرگ زنبور عسل:

مرگ زنبور عسل نیز مانند بسیاری دیگر از موجوداتی که بر روی کره زمین زندگی می کنند ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. برخی موارد ممکن است توسط موجودات بزرگ تر و یا گیاهان حشره خوار در طعمه گیر بیفتد و بلعیده شود.


گاهی نیز ممکن است بلافاصله بعد از نیش زدن طعمه بمیرد! پس ممکن است این افسانه درست باشد اما صحت آن را در بخش بعدی بیان می کنیم!

 

 

آیا مرگ زنبور عسل پس از نیش زدن حقیقت دارد؟

به گفته محققان این موجودات زرد رنگ و مفید تنها یک بار در طول عمر خود اقدام به نیش زدن می کنند. در غالب موارد زنبور ها تنها با قصد دفاع از خود نیش می زنند و نه تهاجم و حمله به طعمه مورد نظر!


با این حال همه ی ما این افسانه را از زمانی که کودک بودیم تا به حال شنیده ایم. اما در توضیح دلایل آن می توانیم زنبور عسل پس از نیش زدن، اندام نیش خود را وارد بدن طعمه می کند و پس از آن برای خارج کردن نیش خود زحمت زیادی می کشد.


در اکثر مواقع هنگام خارج کردن نیش خود ناموفق است و نیش خود را بر روی بدن طعمه برجای می گذارد. انجام این عمل موجب این می شود که زنبور علاوه بر نیش خود سایر اندام های شکمی خود را نیز از دست بدهد. در نهایت نمی تواند مدت زیادی را پس از نیش زدن زنده بماند.


بنابراین می توان گفت این افسانه صحت دارد و مرگ زنبور های عسل پس از نیش زدن طعمه به دلیل پارگی در قسمت شکمی بدن خود و کنده شدن نیش و خونریزی زیاد می باشد.

 

 

کیفیت، هدیه زندو به شماست!

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *