زنبور عسل, زهر زنبور عسل

علائم و خطرات حساسیت به نیش زنبور!

علائم حساسیت به نیش زنبور عسل

علائم حساسیت به نیش زنبور عسل

 

نیش اغلب حشرات برای انسان آزار دهنده و دردناک می باشد. اما گاهی آلرژی و حساسیت به این نیش ها می تواند دردناک بودن آن را چندین برابر کند. حتی گاهی حساسیت به نیش زنبور ممکن است موجب مرگ افراد شود.


این قاعده تنها مختص به زنبور عسل نمی باشد و ممکن است یک فرد به نیش حشرات دیگر نیز آلرژی داشته باشد. برای مثال برخی افراد به نیش نوع خاصی از پشه ها و یا عنکبوت ها حساسیت دارند.


در این مقاله قصد داریم به توضیح علائم حساسیت به نیش زنبور بپردازیم و به شما بگوییم هنگامی که در این شرایط قرار گرفتید چه راهکار هایی را انجام دهید.

 

 

شما می توانید جهت اطلاع از قیمت ها و مشاهده محصولات برند تولیدی و تخصصی زندو کلیک کنید.

 

 

حساسیت چیست؟

سیستم ایمنی بدن انسان طوری تنظیم شده است که در مقابل عوامل خارجی واکنش نشان دهد. به این خاطر معمولا بدن انسان هنگام ورود باکتری ویروس ها سیستم ایمنی خود را درگیر می کند تا آن ها را از بین ببرد.


اما گاهی اوقات سیستم ایمنی به اشتباه برای عوامل بی خطر نیز فعال می شود. در این صورت فرد علائم حساسیت را بروز می دهد. برای مثال ممکن است فردی هنگام تماس و یا نزدیک شدن به گرده گل دچار علائم حساسیت و آلرژی شود.


علائم حساسیت عموما به صورت التهاب،عطسه، خارش و در موارد شدید تر تنگی نفس گزارش می شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی علائم مختلف هنگام حساسیت به نیش زنبور بپردازیم.

 

 

آیا حساسیت خطرناک است؟

از آنجایی که حساسیت برگرفته از واکنش طبیعی بدن انسان می باشد. کمتر ممکن است موجب ایجاد مشکلات جدی و یا حتی مرگ در انسان شود. اما در برخی موارد نیز تاثیرات عکس از خود برجای می گذارد.


هنگامی که علائم حساسیت به یک ماده و یا نیش حشرات نادیده گرفته شود موجب افزایش خطر آن می شود. در این موارد ممکن است خطر مرگ فرد افزایش یابد.


به طور کلی بهتر است افراد عامل بروز حساسیت را کشف کنند و اقدامات لازم برای درمان آن و دوری از آن را انجام دهند.

 

 

علت ایجاد حساسیت به نیش زنبور:

هنگامی که یک زنبور شما را نیش می زند و از این طریق از خود دفاع می کند. ماده ای تحت عنوان “هیستامین” در بدن انسان ترشح می شود.


در صورتی که بدن انسان این ماده را به عنوان عامل خارجی مخرب در نظر بگیرد. این ماده در بدن انسان ایجاد آلرژی می کند و سیستم ایمنی انسان را تحریک می کند و حساسیت ایجاد می شود.


و در صورتی که بدن آن را مخرب در نظر نگیرد واکنش خاصی در بدن اتفاق نمی افتد و سیستم ایمنی به فعالیت معمول خود ادامه می دهد. در این صورت حساسیتی رخ نمی دهد.

 

 

علائم حساسیت به نیش زنبور:

علائمی که هنگام نیش زنبور در فرد عادی ممکن است بروز پیدا کند می تواند به دردناک بودن محل نیش و خارش و قرمزی آن منتهی شود.


علائمی که افراد ممکن است هنگام حساسیت به نیش زنبور از خود بروز دهند در هر فرد متفاوت است اما به طور عمده می توان موارد زیر را نام برد:

 

علائم معمول هنگام نیش زنبور:

قرمزی و تورم
درد در ناحیه نیش زنبور
احساس سوزش
لکه های جوش مانند به رنگ قرمز
احساس گرما

 

 

علائم آلرژیک هنگام نیش زنبور:

 

خارش شدید:

حدود ۱ تا ۲ ساعت بعد از نیش زنبور احساس خارش طبیعی است اما در صورتی که خارش شما شدید و شدید تر شود باید سریعا خود را به درمانگاه برسانید.

 

مشکلات تنفسی:

هرگونه علائم تنفسی غیرطبیعی مانند سرفه ناگهانی، تنگی نفس، تنفس غیرعادی، گرفتگی قفسه سینه و… می تواند از علائم حساسیت شدید به نیش زنبور باشد.

 

تورم:

یکی از علائمی که به راحتی می توان متوجه آن شد تورم در ناحیه نیش زده شده و گاهی نیز صورت می باشد. در صورت مشاهده این عامل نیز سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

سرگیجه:

هرگونه احساس سرگیجه بعد از نیش زنبور، حامل پیام مهمی برای شما است. ممکن است کمی احساس تهوع نیز همراه با سرگیجه داشته باشید.

 

راهکار های مناسب هنگام نیش زنبور:

اولین اقدام هنگام مشاهده هر کدام از علائم بالا، مراجعه سریع به پزشک و مراکز درمانی می باشد. اما تا زمان رسیدن به مطب بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید.


در صورتی که دچار علائم تنگی نفس شدید بهتر است سریعا دراز بکشید تا راه تنفسی شما باز شود و بهتر تنفس کنید.


برای جلوگیری از سرایت زهر به تمام بدن بهتر است با کمک یک پارچه، کمی بالاتر از ناحیه نیش زده شده را ببندید.

 

و در نهایت محل نیش زده شده را سریعا شستشو دهید و در صورتی که درد غیر قابل تحمل دارید مسکن مصرف کنید.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *