زنبور عسل, زهر زنبور عسل

زهر زنبور عسل و فواید آن

نیش و زهر زنبور عسل

نیش و زهر زنبور عسل

 

شاید شما با خواندن اولین عنوان و تیتر از این مقاله شگفت زده شده باشید. احتمالا برایتان سوال شده باشد که مگر می شود زهر زنبور عسل هم فایده داشته باشد؟! باید در جواب این پرسش بگوییم؛ بله! زنبور عسل از حشراتی می باشد که حتی زهر آن نیز دارای خواص و فایده های بسیاریست.

 

اگر می خواهید بدانید زهر این حشره شگفت انگیز، چه فواید و کاربرد هایی دارد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

شما می توانیدجهت مشاهده لیست قیمت های مجموعه تولیدی-تخصصی عسل زندو کلیک کنید.

 

زهر زنبور عسل چیست؟

هنگامی که زنبور عسل احساس خطر می کند، با نیش زدن سعی در دور کردن مزاحم می کند. هنگام نیش زدن ماده ی اسیدی از نیش زنبور بیرون می آید که زهر زنبور عسل می باشد. احتمالا درد هنگام نیش زدن زنبور عسل نیز بخاطر ترشح این ماده از نیش زنبور است.

 

نیش زنبور عسل دارای خواص و فواید بسیاری می باشد که می تواند در سلامت و بهبودی انسان نقش مهمی را ایفا کند. حدود ۴۰ درصد از عناصر نیش زنبور، مختص به ماده ای به نام ملتین است.

 

این ماده خاصیت های فراوانی از جمله خاصیت ضد سرطانی، ضد میکروب و باکتری و ضد التهابی بسیار زیادی دارد. سایر ترکیبات نیش زنبور نیز برای افزایش قدرت و توانایی سیستم ایمنی در بدن انسان بسیار اثرگذار است. از این ترکیبات می تواند گلوکز، پروتئین و امینو اسید را نام برد.

 

زهر بیرون آمده از نیش زنبور عسل با نام آپی توکسین نیز شناخته می شود. این ماده، حاوی مقادیر بسیاری از آمینواسید ها و آنزیم هایی است که به بهبود زخم و عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می کنند.

 

همچنین این ماده برای درمان برخی مشکلات و بیماری های انسان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از سایر خواص این ماده در ادامه این مقاله یاد می شود.

 

 

شیوه استفاده و کاربرد

با اینکه فواید مربوط به سم و زهر زنبور عسل به تازگی توسط پژوهش های مختلف آشکار شده است. اما در طب سنتی گذشته از این ماده برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری های انسان استفاده می شد.

 

یکی از روش های درمانی که در آن درمان توسط محصولات زنبور عسل انجام می شود آپیتراپی نام دارد. یکی از این محصولات مربوط به موضوع بحث امروز ما یعنی “زهر زنبور عسل” می باشد.

 

زهر زنبور در شکل های مختلفی مانند سرم، عصاره، مکمل و مرطوب کننده استفاده می شود. حتی در برخی موارد نیز تزریق زهر زنبور عسل توسط متخصصین این حوزه انجام می شود.

 

 

فواید

پژوهش های مختلفی بر روی زهر این موجود انجام شده است. در این تحقیقات ویژگی های بسیاری از زهر برای بشریت آشکار شده است.

 

 

خاصیت ضد التهابی:

همانطور که پژوهش ها نشان می دهد زهر زنبور دارای عناصری است که باعث خاصیت ضدالتهابی آن می شوند. از این عناصر می توان ماده ی ملیتین را نام برد.

این ماده مسیرهای التهابی را در بدن کشف کرده و آنها را سرکوب می کند. (البته این ماده در دوز های بالا می تواند اثر عکس داشته باشد!)

 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

زهر این موجود زنده می تواند واکنش التهابی سلول های ایمنی بدن را کاهش دهد و اثر مثبتی بر آنها بگذارد.

از این رو استفاده مناسب و به جا از این زهر می تواند موجب درمان بیماری هایی مثل آسم، آلزایمر، لوپوس، آنسفالومیلیت، آرتریت، روماتوئید و… شود.

 

 

کمک به سلامت پوست:

چندین شرکت تولید کننده محصولات آرایشی، بهداشتی و محصولات مراقبت از پوست از زهر زنبور عسل در محصولات خود استفاده کرده اند.

این زهر قادر است سلامت و زیبایی پوست انسان را از طریق کاهش التهاب، اثرات ضد باکتریایی و کاهش چین و چروک، تأمین کند.

 

 

تسکین دردهای مربوط به بانوان:

محققان به صورت کاملا تجربی متوجه شدند تزریق زیر پوستی زهر زنبور عسل موجب تسکین درد‌های دوران قاعدگی می‌شود.

همچنین این زهر می‌تواند برخی از نازایی‌ها که به دلیل عدم تخمک گذاری یا اختلال در تخمک گذاری زنان است، درمان کند. همچنین این زهر قادر است از بروز یائسگی زودرس نیز جلوگیری ‌کند.

 

 

بازسازی سیستم عصبی:

این زهر قادر است هنگام ورود به بدن انسان و سیستم عصبی او، بافت های آسیب دیده ی بخش عصبی بدن را شناسایی کرده و برای ترمیم آن ها اقدام کند.

همچنین این زهر می تواند با تحریک سیستم ایمنی و عصبی در بدن اسنان به درمانی هر چه سریع تر بیمار کمک کند.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *