کندوی عسل

تفاوت کلونی با کندو زنبور عسل در چیست؟!

کاربرد کلونی ها

کاربرد کلونی ها

 

معمولا زنبور داران تازه کار و یا اکثر افراد خریدار با اصطلاح کلونی و کاربرد های آن آشنایی ندارند. برای فهم بیشتر کلونی ها و کاربرد هایی که آن در زنبور داری دارد لازم است به توضیح و تعریف آن بپردازیم.


ما در این مقاله قصد داریم به معرفی کلونی و تفاوت هایی که با کندو زنبور عسل دارد بپردازیم. همچنین در انتهای این مقاله شما با کاربرد کلونی و تاثیرات آن در زنبور داری آشنا می شوید.

 

 

شما می توانید جهت مشاهده محصولات و اطلاع از لیست قیمت های مجموعه تولیدی و تخصصی زندو کلیک کنید.

 

 

کلونی چیست؟

کلونی ها درواقع خانه هایی ساخته شده از جنس چوب و … می باشد که توسط انسان طراحی و ساخته می شود. این خانه ها از تعدادی کندو زنبور عسل تشکیل شده است. یکی از مهم ترین دلایل ساخت این کلونی ها فراهم کردن شرایط زندگی برای زنبور های عسل می باشد.

 

با ساخت کلونی ها می توان زندگی زنبور ها را تا حد زیادی کنترل کرد و شرایط را برای ساخت و تهیه عسل توسط زنبور ها فراهم کرد. درواقع هر کلونی اجتماعی از زنبور های عسل را تشکیل می دهد.

 

معمولا زنبور داران تازه کار کلونی ها را با کندو اشتباه می گیرند. آنها تصور می کنند هر کلونی یک کندو محسوب می شود در صورتی که هر کلونی شامل تعدادی از کندو های زنبور عسل می باشد.

 

 

کندو زنبور عسل چیست؟

به مجموعه سلول های ۶ ضلعی ازجنس موم که توسط زنبور عسل ساخته می شود کندو گفته می شود. این سلول های ۶ ضلعی خانه ی زنبور عسل محسوب می شود.

 

فرایند هایی مانند تولید عسل، تولید ژل رویال، تغذیه نوزادان، تولید مثل زنبور های عسل و حتی حفاظت از محیط کندو و اجتماع زنبور های عسل در این سلول های ۶ ضلعی انجام می شود.

 

 

تفاوت کلونی ها با کندو زنبور عسل در چیست؟

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، اکثر افراد مخصوصا زنبور داران تازه کار کلونی را با کندو زنبور عسل اشتباه می گیرند. آنها تصور می کنند هر کلونی یک کندو به شمار می رود. در صورتی که این تصور اشتباست! هر کلونی از تعدادی کندو زنبور عسل تشکیل شده است.

 

به عبارت دیگر هر کلونی اجتماع بزرگی از زنبور های عسل را شامل می شود. در حالی که یک کندو فقط بخش کوچکی از آن جمعیت را شامل می شود. همچنین اداره یک کندو بر عهده ملکه زنبور عسل می باشد. در صورتی که اداره یک کلونی زنبور عسل بر عهده زنبور داران می باشد.

 

با ایجاد و ساخت کلونی اداره و پرورش زنبور عسل نظم بیشتری به خود می گیرد. در بخش بعدی این مقاله به معرفی مزایا و کاربرد های کلونی زنبور عسل می پردازیم.

 

 

کاربرد کلونی ها در زنبور داری:

اگر بخواهیم به بخشی از کاربرد های کلونی در زنبور داری بپردازیم بدون شک خاصیت خارق العاده آن در کنترل جمعیتی از زنبور های عسل به ذهن می رسد. سیستم کلونی به دلیل شکل کلی تر آن شیوه مناسب تری برای مدیریت چند کندو در اختیار ما قرار می دهد.

 

به همین دلیل استفاده از کلونی موجب صرفه جویی در زمان می شود و در کنار آن بهترین کیفیت را هنگام مواظبت از جمعیت زنبور ها خواهیم داشت.

 

علاوه بر موردی که ذکر شد، با استفاده از این کلونی ها می توان شرایط زندگی زنبور های عسل را کنترل کرد. به عبارت دیگر شرایط را برای تولید عسل و محصولات دیگر زنبور عسل در کیفیت بالاتر آماده کرد.

 

استفاده از کلونی دید مناسبی از محصولی که در آینده از زنبور ها بدست می آید در اختیار ما قرار می دهد. همچنین با استفاده از کلونی می توانیم به راحتی کیفیت عسل را در سطح بالاتری بدست آوریم.

 

 

کیفیت، هدیه زندو به شماست!

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *