عسل

چرا عسل طبیعی شکرک می زند؟!

شکرک زدن عسل طبیعی

شکرک زدن عسل طبیعی

 

تا به حال برای شما نیز اتفاق افتاده که هنگام مصرف عسل متوجه تغییراتی در بافت ظاهری آن شده باشید؟! احتمالا آن لحظه با بهت و ناباوری به عسل نگاه کردید و زیر لب گفتید مگر عسل هم شکرک می زند!؟

 

عده ای فکر می کنند هنگامی که عسل شکرک بزند درواقع به این معناست که تاریخ انقضای آن گذشته است! و شاید واقعا این اتفاق جالب باشد اما حقیقت دارد! عسل هم شکرک می زند و این موضوع کاملا طبیعی است!

 

اما چه مواردی باعث می شود این اتفاق رخ دهد و اصطلاحا عسل ما شکرک بزند؟! ما در این مقاله قصد داریم به پرسش هایی از این قبیل پاسخ دهیم. با ما همراه باشید و جهت حمایت از تیم تخصصی زندو این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

 

شما می توانید جهت مشاهده محصولات و اطلاع از لیست قیمت های مجموعه تولیدی و تخصصی زندو کلیک کنید.

 

 

چرا عسل شکرک می زند؟

همانطور که می دانید و از طعم عسل پیداست، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از ترکیبات درون عسل را قند ها تشکیل می دهند. ۱۰ تا ۲۰ درصد باقیمانده را نیز آب و مواد معدنی و ویتامین ها تشکیل می دهند.

 

یکی از عمده قند هایی که در عسل وجود دارد، گلوکز می باشد. به طور کلی گلوکز تمایل به جامد شدن بالایی دارد. به همین دلیل ممکن است هنگامی که شرایط مناسبی را بیابد فورا به حالت جامد تبدیل شود.

 

در این شرایط گلوکز شروع به کریستاله شدن می کند که موجب شکرک زدن عسل می شود. البته نام دیگر آن رس بستن نیز می باشد. و به این نام نیز شناخته می شود.

 

 

چه عواملی باعث شکرک زدن عسل می شود؟

برخی عوامل در ایجاد شکرک در عسل طبیعی نقش دارند. معمولا این عوامل بروز این اتفاق را تسریع می بخشند. از جمله این عوامل می توان به دمای محیط نگهداری، نسبت گلوکز به آب در ترکیبات عسل و وجود ناخالصی در ترکیبات عسل اشاره کرد.

 

هنگامی که عسل دارای ناخالصی می باشد و اصطلاحا تصفیه نشده است و به صورت خام به فروش می رسد احتمال شکرک زدن آن بسیار افزایش می یابد.

 

همچنین هنگامی که عسل را در دمای کمتر از ۵ درجه و یا بیشتر از ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری می کند روند شکرک زدن آن را سرعت بخشیده اید. بهترین دما برای نگهداری عسل بازه ی ۵ تا ۲۵ درجه و خصوصا ۱۴ درجه سانتی گراد می باشد.

 

هنگامی که نسبت قند های درون ترکیبات عسل بیشتر از میزان آب درون آن باشد. عسل بیشتر در معرض شکرک زدن می باشد. با این حال شکرک زدن اتفاق کاملا طبیعی می باشد و نمی توان آن را جزء نکات منفی بر شمرد.

 

 

شیوه نگهداری صحیح عسل چیست؟

عسل طبیعی یک ویژگی بارز دارد و آن این است که عسل دارای ترکیباتی است که کمک می کند هرگز خراب نشود. با این حال برای جلوگیری از شکرک زدن آن و حفظ کیفیت و طعم و ظاهر عسل طبیعی بهتر است شرایط نگهداری آن را بدانید و مطابق آن عمل کنید.

 

بهترین فضا برای نگهداری عسل، دمای اتاق می باشد. عسل طبیعی را باید به دور از نور مستقیم آفتاب و در فضای نسبتا خنک نگهداری کنید. از فریز کردن ان و نگهداری آن در دمای پایین اجتناب کنید. زیرا در این شرایط عسل طبیعی کیفیت اولیه خود را از دست می دهد.

 

بهترین دما برای نگهداری از عسل بدون اینکه شکرک بزند، دمای بین ۵ درجه تا حدود ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. معمولا عسل در این دما شکرک نمی زند.

 

 

چطور عسل شکرک زده را ذوب کنیم؟

با اینکه شکرک زدن عسل امری کاملا طبیعی می باشد با این حال روش هایی برای رفع این حالت در عسل وجود دارد و آن ذوب کردن عسل می باشد.

 

برای انجام این فرآیند، مقدار عسل مورد نظر خود را درون ظرف شیشه ای قرار داده و آن را درون آب داغ با دمای ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. با این شیوه عسل را به آرامی ذوب می کنید.

 

زمانی که عسل ذوب شد آن را از آب داغ بیرون آورید و به آن اجازه دهید تا با دمای خود به آرامی به دمای اتاق برسد. به عبارت دیگر صبر کنید تا ظرف شیشه ای خنک شود. توجه کنید که انجام هر شیوه ای به جز این روش ممکن است کیفیت عسل شما را تغییر دهد.

 

 

کیفیت، هدیه زندو به شماست!

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *