عسل

با چند پارامتر مهم در آزمایش عسل آشنا شوید !

آزمایش عسل

همانطور که می دانید آزمایش عسل ، یکی از رایج ترین، پر کاربرد ترین و البته دقیق ترین شیوه های تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی می باشد. اکثر زنبور داران در سراسر جهان از این روش علمی برای تخشیص اصالت و کیفیت عسل استفاده می کنند.
اما سوالی که درباره این آزمایش در ذهن نقش می بندد این است که چه مواردی در این آزمایش از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟! آیا افراد مبتدی نیز می توانند آن ها را تعبیر و تفسیر نمایند؟ در این مقاله پاسخی برای پرسش هایی از این قبیل در اختیار شما قرار می دهیم.

شما می توانید جهت مشاهده محصولات و اطلاع از لیست قیمت های محصولات مجموعه تولیدی و تخصصی عسل زندو کلیک کنید.

موارد مهم در آزمایش عسل :

همانطور که می دانید مهم ترین و علمی ترین شیوه برای تشخیص عسل طبیعی انجام آزمایش عسل بر روی مقداری از آن می باشد. با استفاده از این آزمایش اطلاعات نسبتا کاملی از زمان تهیه عسل ، کیفیت و اصالت آن بدست می آید.
در ادامه شما را با برخی از پارامتر های درج شده در این آزمایش آشنا می کنیم و مقدار مناسب و ایده آل هر کدام را در اختیار شما قرار می دهیم.

مقادیر ساکاروز:

ممکن است مقدار ساکاروز درون عسل را در آزمایش عسل با نام sucrose نیز مشاهده کنید. ساکاروز درواقع همان قند موجود در عسل می باشد. میزان مطلوب برای قند و ساکاروز موجود در ترکیبات عسل، ۵ می باشد.
در صورتی که ترکیبات عسل حاوی ساکاروز کمتر از ۵ باشد آن را به عنوان عسل طبیعی و مرغوب می شناسیم. و در صورتی که مقدار آن بیشتر از ۵ باشد، عسل از کیفیت کمتری برخوردار است.
نکته ای که در این بخش باید به آن توجه کرد این است که نوع گیاه و شهد آن در میزان قند ، خواص و کیفیت عسل اثر گذار می باشد. برخی از گیاهان موجب تولید عسل با ساکاروز پایین تر می شوند و برخی دیگر بلعکس.

رطوبت:

وجود مقداری رطوبت درون عسل طبیعی است و میزان مناسب و استاندارد برای آن معادل ۲۰ درصد می باشد. هرچه میزان رطوبت درون عسل بیشتر باشد احتمال خراب شدن و فاسد شدن عسل افزایش می یابد. بنابراین رطوبت بیشتر از ۲۰ درصد در عسل مورد انکار نشدنی در رابطه با کاهش کیفیت آن می باشد.

هیدروکسی متیل فورفورال :

هیدروکسی متیل فورفورال پارامتری در آزمایش عسل می باشد که می توان به وسیله آن کیفیت و اصالت عسل را بررسی کرد. اگر می خواهید بدانید عسل شما از نوع عسل فرآوری شده و عسل تجاری است یا عسل خام، می توانید به این گزینه در آزمایش عسل توجه کنید.
مقدار مناسب برای این ماده ۴۰ میلی گرم در یک کیلوگرم می باشد. هر چه عسل زود تر برداشت شود مقدار این ماده کمتر از ۴۰ کیلو گرم می باشد.
هرچه عدد مربوط به این پارامتر بیشتر باشد نشان دهنده تغییرات در ساختار عسل می باشد. به عبارت دیگر عسل های تجاری و فرآوری شده مقادیر بیشتری از هیدروکسی متیل فورفورال را دارا می باشند. و عسل های طبیعی بلعکس.

آنزیم دیاستاز:

این آنزیم از بدن زنبور عسل به عسل منتقل می شود و همان ماده ای است که منجر به شکرک زدن عسل می شود. مقدار این آنزیم نیز در آزمایش عسل تعیین کننده تازگی و کیفیت و اصالت عسل نیز می باشد.
در آزمایش عسل اگر این آنزیم در عسل موجود باشد آن را با علامت مثبت نشان می دهند. به این معنی که عسل کیفیت بالایی دارد. زیرا مقدار این آنزیم در عسل با گذشت زمان و حرارت دیدن کاهش می یابد. بنابراین علامت منفی آن به معنی کهنه بودن عسل و یا حرارت دیدن آن می باشد.

نسبت فروکتور به گلوکز:

یکی از نسبت های مهم در تشخیص عسل اصل از عسل تقلبی ، نسبت فروکتوز به گلوکز آن عسل می باشد. همانطور که می دانید فروکتوز نوعی قند می باشد که همان قند موجود در میوه ها می باشد. این نوع از قند، قند خون را در افراد افزایش نمی دهد. و در مقابل گلوکز نوع دیگری از قند می باشد که می تواند موجب افزایش قند خون در افراد شود.
بنابراین نسبت فروکتوز به گلوکز در عسل طبیعی بیشتر از این نسبت در عسل تقلبی و غیر اصل می باشد. میزان مناسب برای این نسبت حداقل ۰٫۹ می باشد و مقادیر بالا تر آن نشانه مرغوب بودن عسل می باشد.

کیفیت هدیه زندو به شماست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *