عسل

عسل خام و عسل تجاری چه تفاوتی با هم دارند؟!

عسل خام و عسل تجاری

عسل خام و عسل تجاری

 

عسل های موجود در بازار و فروشگاه های سراسر شهر معمولا از نوع عسل های پخته و تجاری می باشند. میان عسل خام و عسل تجاری تفاوت هایی وجود دارد. عموما عسل هایی که در فروشگاه ها به فروش می رسند، به دلیل داشتن مقادیری نا خالصی می توانند عوارضی را برای فرد به همراه داشته باشند.

 

همچنین عسل تجاری به دلیل دارا بودن مقادیری از قند مصنوعی می تواند به سرعت قند خون مصرف کننده را بالا ببرد و او را در معرض ابتلا به بیماری دیابت قرار دهد.


در عوض عسل خام دارای خواص بسیاری می باشد و هیچ گونه عوارضی پس از مصرف آن گزارش نشده است. تشخیص این دو عسل با روش هایی امکان پذیر است اما بهترین راه تشخیص آن ها آزمایش عسل می باشد.

 

 

شما می توانید جهت مشاهده محصولات و اطلاع از لیست قیمت های محصولات مجموعه تولیدی و تخصصی عسل زندو اینجا کلیک کنید.

 

 

عسل خام چیست؟

عسلی که از کندو زنبور عسل خارج می شود و هنوز دست خوش تغییرات نشده است عسل خام می گویند. این نوع عسل دارای بیشترین مقدار از خاصیت می باشد. تشخیص عسل خام و عسل تجاری کار ساده ای نیست اما می توان آن را با روش هایی تا حدودی تشخیص داد. (این مقاله را بخوانید)


رنگ عسل خام کمی مات و یا کدر ممکن است باشد. و در اغلب موارد باقیمانده بدن زنبور، گرده گل و … بر روی آن مشاهده می شود. معمولا این نوع عسل در فروشگاه های سطح شهر به فروش نمی رسد و برای تهیه آن باید به زنبور دار با تجربه مراجعه کنید.

 

 

عسل تجاری چیست؟

عسل تجاری همان عسل خام است که دستخوش یکسری از تغییرات شده است. هنگامی که عسل خام از کندو زنبور عسل استخراج می شود. آن را برای انجام تغییرات آماده می کنند. عسل خام به دلیل اینکه هیچ حرارتی ندیده است بسیار مستعد شکرک زدن می باشد. به همین دلیل برای جلوگیری از شکرک زدن آن را حرارت می دهند.


این عامل موجب تغییر در ساختار اولیه عسل خام می شود و آن را به عسل تجاری تبدیل می کند. دلیل اینکه بر روی این نوع از عسل نام تجاری را گذاشته اند این است که تمام این تغییرات برای این است که عسل شکل زیبا تر و مشتری پسندی به خود بگیرد. این نوع عسل بیشترین سهم عسل های موجود در بازار را شامل می شود.

 

 

تفاوت عسل خام و عسل تجاری در چیست؟

حال که این دو نوع از عسل را می شناسیم وقت ان فرا رسیده است که درباره تفاوت های ظاهری و کیفی آن دو نیز به بحث و بررسی بپردازیم!

 

 

تفاوت های ظاهری:

یکی از تفاوت های مشهود میان عسل خام و عسل تجاری ، حالت اولیه و ظاهری آن می باشد. همانطور که گفته شد عسل خام کمی کدر و مات می باشد. در صورتی که این حالت در عسل تجاری وجود ندارد و غالبا عسل های تجاری شفاف می باشند.

 

 

تفاوت در بو:

یکی دیگر از تفاوت های ظاهری میان عسل خام و عسل تجاری ، تفاوت بو در آن هاست! عسل خام بوی عسل و گیاه و گرده می دهد در صورتی که عسل تجاری به دلیل دارا بودن مقادیری از قند مصنوعی ، بویی مشابه بوی آبنبات می دهد.

 

 

تفاوت در شکرک زدن:

همانطور که گفته شد، عسل خام وطبیعی مستعد شکرک زدن می باشد و این امر در عسل خام کاملا طبیعی است. در صورتی که عسل تجاری برای جلوگیری از شکرک زدن دستخوش تغییر می شود. به همین دلیل عسل تجاری شکرک نمی زند!

 

 

تفاوت در خواص  آن ها:

عسل تجاری به دلیل اینکه در دمای بسیار بالا حرارت می بیند مقدار زیادی از خواص و ترکیبات اولیه خود را از دست می دهد. به علاوه برخی از افراد برای تولید عسل تجاری مقادیری از قند مصنوعی به آن اضافه می کنند. تمام این عوامل دست به دست هم می دهند تا عسل تجاری کیفیت اولیه خود را از دست بدهد. و به جای آن زیبایی و جذابیت ظاهری بیشتری نسبت به عسل خام کسب کند.

 

به همین دلیل به کسانی که به قصد درمان سراغ تهیه عسل طبیعی می روند توصیه می شود انتخاب آن ها فقط عسل خام باشد. زیرا تنها عسل خام است که خواص بسیار و عوارض کمی دارد. اما مصرف عسل تجاری ممکن است موجب بروز اختلال در وضعیت سلامتی آن ها و حتی بروز حساسیت در افراد شود.

 

 

کیفیت ، هدیه زندو به شماست!

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *