زنبور عسل, ملکه زنبور

با اجزای مختلف بدن زنبور عسل آشنا شوید!

آناتومی بدن زنبور عسل

آناتومی بدن زنبور عسل

 

زنبور عسل از حشرات مفید و تاثیر گذار در طبیعت می باشد. این حشره کوچک کمتر مورد توجه افراد مختلف قرار دارد. شاید دلیل این اتفاق عدم آگاهی افراد درباره این حشره خارق العاده باشد. اجزای مختلف بدن زنبور عسل کاربرد های گوناگونی در تهیه و تولید عسل و سایر محصولات زنبور عسل دارد.


ما در این مقاله قصد داریم شما را با بخش های مختلف بدن زنبور عسل آشنا کنیم. هرچه آگاهی ما درباره حیوانات مفید بیشتر باشد، بیشتر می توانیم در جهت افزایش اطلاعات فرزندانمان و سایر افراد این جامعه تلاش کنیم.

 

 

شما می توانید جهت مشاهده لیست قیمت و محصولات برند تخصصی و تولیدی زندو کلیک کنید.

 

 

بخش های مختلف بدن زنبور عسل:

بدن زنبور به گونه ای آفریده شده است که بتواند مواد مختلفی را با استفاده از گرده گل و شهد گیاهان تولید کند و به راحتی با سایر زنبور های کندو تعامل کند.


اما تا به حال به وضعیت دقیق اندام های زنبور عسل توجه کردید؟ اینکه هر اندام در بدن زنبور عسل چه وظیفه ای انجام می دهند؟


بدن زنبور عسل از ۳ قسمت کلی سر، سینه و شکم تشکیل شده است که هر کدام وظایف مهمی را بر عهده دارند. در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

 

 

۱٫سر:

اگر از رو به رو به یک زنبور نگاه کنیم، سر اولین قسمت از بدن اوست که به چشم می خورد. اجزای سر شامل تعدادی چشم مرکب و چشم ساده، خرطوم دندانه دار، دو شاخک در طرفین سر می باشد.

 

 

چشم ها:

شکل چشم ها در زنبور ها نشانه خوبی برای تشخیص آنها از یکدیگر می باشد. چشم ها در زنبور نر بزرگتر است و تا انتهای سر کشیده می شود. اما در زنبور های کارگر و ملکه چشم ها کوچکتر دیده می شود.

 

 

شاخک ها:

شاخک ها در زنبور عسل، مسئول لمس و درک کردن محیط اطراف می باشند. زنبور ها به کمک این شاخک ها محیط و اجسام اطراف خود را از طریق بوییدن و لمس کردن درک می کنند.

 

 

خرطوم:

دهان خرطوم مانند زنبور عسل نیز به او در جمع آوری شهد و گرده گل و گیاهان کمک می کند. زنبور ها توسط دهان بامزه خود به راحتی گرده گل را از اعماق گل ها بیرون می کشند!

 

 

۲٫سینه:

بخش وسطی بدن زنبور عسل که بال ها بر روی آن قرار دارند سینه زنبور می باشد. از اجزای این بخش بدن زنبور عسل می توان دو جفت بال و سه جفت پا را نام برد.

 

 

بال ها:

بال ها وسیله ای برای حرکت و پرواز زنبور عسل می باشد. چهار عدد بال به این بخش متصل است که یک جفت آن مربوط به بال های جلویی و یک جفت آن نیز مربوط به بال های عقبی آن می باشد.

 

 

پا ها:

یکی دیگر از وسیله های حرکتی در بدن زنبور عسل پاهای او می باشد. مجموعا سه جفت پا که هر کدام در طرفین بدن او قرار دارد، به بخش میانی بدن او (سینه) متصل شده اند. پا ها علاوه بر اینکه به حرکت زنبور کمک می کنند، در جمع آوری گرده نیز نقش دارند.

 

 

۳٫شکم:

سایر اندام های زنبور عسل از جمله دستگاه تولید مثل، دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، سیستم گردش خون و نیش زنبور در بخش انتهایی بدن او قرار دارد. در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

 

 

دستگاه تولید مثل:

این دستگاه در زنبور ملکه و زنبور های کارگر کامل شده است و زنبور های نر با این که آن را دارند اما این سیستم در بدن آن ها تکمیل نشده است. این سیستم در بدن زنبور های عسل به حفظ بقای آن ها و افزایش جمعیت در آن ها کمک می کند.

 

 

دستگاه تنفسی:

کل سیستم تنفسی در این حشره خارق العاده محدود به سوراخ های تنفسی و تراشه ها می شود. سلول های دستگاه تنفسی آن اکسیژن را جذب می کنند و گاز کربنیک را بیرون می دهند. سه سوراخ تنفسی در سینه و شش سوراخ دیگر بر روی شکم این حشره قرار دارند.

 

 

سیستم گردش خون:

همانطور که می دانید سیستم گردش خون در تمامی حشرات از نوع گردش خون باز می باشد. زنبور های عسل نیز از این قائده مستثنا نیستند! در این سیستم، خون در رگ های بدن حشرات جریان ندارد و تنها در فضا های خالی بدن آن ها در حرکت است. به همین دلیل ممکن است حشرات با کوچک ترین آسیب به دلیل خونریزی زیاد بمیرند.

 

 

نیش:

این بخش از بدن زنبور تنها برای دفاع از او به کار نمی رود! بلکه وسیله ای است که می تواند با استفاده از آن تخم ها را در بدن سایر حشرات و تنه ی درختان چوبی قرار دهد. این بخش تنها در زنبور های کارگر دارای زهر می باشد.

 

 

کیفیت، هدیه زندو به شماست!

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *